درباره وبلاگ
هیئت جوانان عزادار حضرت ابوالفضل العباس(ع) محله پسکلایه کوچک واقع در شهرستان شهسوار بوده و عمده فعالیتهای این هیئت برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی با حضور جوانان ولائی و متدین محل و حمایت پیران و پیشکسوتان می باشد. مکان هیئت: تنکابن - پسکلایه کوچک - خیابان شهید کوهستانی- خیابان شهید بیژن حسین پور - مسجد صاحب الزمان (عج)
ورود کاربران
آخرين مطالب ارسالي
- تولد عیسی بن مریم(ع) و جشن کریسمس
- میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) و روز مادر
- شهادت امام رضا(ع) تسلیت باد
- شهادت ختم رسل ، محمد رسول الله (ص) تسلیت باد
- شهادت امام حسن مجتبی(ع) بر تمامی شیعیان تسلیت باد
- اربعین حسینی بر تمامی شیعیان تسلیت و تعزیت باد
- زیارت اربعین امام حسین علیه السلام
- شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
- اول صفر ورود اهل بیت (ع) به شام
- وقایع روز نوزدهم محرم حركت كاروان اسرا به شام و وقایع عجیب این سفر
- وقایع روز سیزدهم محرم مجلس ابن زیاد لعنه الله علیه
- روز سیزدهم محرم - تدفین پیکر شهدای کربلا
- وقایع روز دوازدهم محرم سخنان حضرت زینب (س) در ورود به کوفه
- شهادت امام سجاد علیه السلام
- وقایع روز یازدهم محرم حرکت کاروان اسرا به کوفه
- ۱۱ معجزه بعد از عاشورا
- نقش شیطان در روز عاشورا
- هجرت و مجاهدت - شب دهم محرم الحرام
- روضه شب نهم ـ مصيبت ساقي لبتشنگان-روایت اول
- روضه شب نهم ـ حضرت ابوالفضل العباس(ع) - روایت دوم
نويسندگان
آمار بازديد
آنلاين : 1 نفر
بازديد امروز : 75156 نفر
بازديد ديروز : 32758 نفر
بازديد ماه : 107914 نفر
بازديد سال : 75155 نفر
کل بازديد : 346697 نفر
تعداد اعضا : 10 نفر
کل مطالب : 1982
نظرات : 69
احادیثی در باب زکات
امام
صادق(ع) فرمود:
حضرت محمد (ص) :
تارک حج و مانع زکوة به دین یهودی یا نصرانی می میرد
آقای
شیخ اسماعیل جابلقی که مقیم تهران است از شیخ حسن وکیل عراقی نقل کرد که
او گفت شبی در خواب دیدم یک نفر در حال احتضار است ما به عیادت او رفته ایم
، از علمای عراق آقا نورالدین و آقای حاج محمد خان و آقای سید احمد تشریف
دارند.دیدم دو نفر طرف پای محتضر نشسته اند به او می گویند یا یهودی بمیر و
یا نصرانی آنها اصرار میکنند آقایان هم چیزی نمی گویند ، بالاخره او گفت
نصرانی می میرم و از دنیا رفت.
من
از خواب بیدار شدم ، صبح به طرف منزل آنشخص رفتم به بینم چه خبر است وقتی
رسیدم هیچ خبر نبود برگشتم ، در مراجعت یک نفر از دوستان به من گفت فلانی
مریض است ( نام همان شخص را برد ) بیا برویم از او عیادت کنیم من خبر مریضی
او را تا آنوقت نشنیده بودم.رفتم وقتیکه وارد شدم دیدم حضار مجلس همانهایی
هستند که دیشب در خواب دیده بودم آن سه نفر آقایان نامبرده از علماء تشریف
داشتند ولی آندو نفر زا که طرف پای او نشسته بودند ندیدم ، مریض همانروز
از دنیا رفت گوینده نام مریض را نبرد ، پرسیدم تارک حج بود ( چون در باب
تارک حج روایت هست که یا یهودی بمیر و یا نصرانی ) گفت : نه.گفتم یقینا
مانع زکات بوده گفت بلی ، معلوم شد که همین بوده چون در خبر هست که هرکس یک
قیراط از زکات را منع نماید اگر بمیرد مخیر میکنند او را که یا یهودی و یا
نصرانی بمیرد. الکلام یجر الکلام جلد 2 صفحه 252 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه
237
اسلام بر پنج پايه استوار است: نماز، زکات، روزه، حج، و ولايت اهل بيت (ع).
شما را به زکات وصيت و سفارش میکنم، از پيامبر شما که درود خدا
بر او و خاندانش باد شنيدم که میفرمود: زکات پل اسلام است، پس کسی که زکات
بپردازد از پل میگذرد، و کسی که آن را نگهدارد به پايين سقوط خواهد کرد، و
پرداخت زکات خشم پروردگار را فرو مینشاند.
ستونها و پايههای اسلام سه تاست
که هيچ يک از آنها بدون دوتای ديگر سودی ندارد، آنها عبارتند از: نماز،
زکات و ولايت.
خداوند به سه کار همراه سه کار ديگر فرمان داده است: 1-
فرمان به نماز و زکات داده است. پس کسی که نماز بجا بياورد ولی زکات را
نپردازد، نمازش از او پذيرفته نمیشود. 2- فرمان به سپاسگذاری از خود و پدر
و مادر داده. پس کسی که از پدر و مادرش قدردانی نکند، شکر خدا را هم بجا
نياورده است. 3- فرمان به تقوای الهی و صله رحم داده است. پس کسی که صله
رحم انجام ندهد، تقوای الهی را مراعات نکرده است.
رسول خدا(ص) در مسجد بود که فرمود: فلانی بلند شو، فلانی
بلند شو، فلانی بلند شو... تا اينکه پنج نفر را بيرون کرد و فرمود: از مسجد
ما خارج شويد و شما که زکات نمیپردازيد در مسجد ما نماز
نخوانيد.
اگر خدا خوبی بندهای را بخواهد، فرشتهای از خزانهداران
بهشت میفرستد تا سينه او را مسح کند و قلب او را برای پرداخت زکات
سخاوتمند سازد.
محبوبترين مردم پيش خدا سخاوتمندترين آنهاست، و
سخاوتمندترين فرد کسی است که زکات مالش را بپردازد و در مورد واجب مالی خود
نسبت به مومنان بخل نورزد.
خداوند بر اين امت چيزی
دشوارتر از زکات واجب نکرده است، در زکات است که خيلی از آنان به هلاکت می
رسند.
امت من تا وقتی که خيانت نکنند و امانتها را رد کنند و
زکات را بپردازند، در خير و سعادت خواهند بود، ولی هر گاه چنين نکنند به
قحطی دچار خواهند شد.
بيماران خود را با صدقه مداوا کنيد و اموالتان را هم با پرداخت زکات حفظ و بيمه کنيد.
زکات، گناهان را از بين میبرد.
ای جابر ... زکات روزی انسان را زياد می کند.
زکات قرار داده شده، تا خوراک نيازمندان و مايه افزايش ثروت آنان باشد.
خداوند ايمان را مايه پاکيزگی شما از شرک قرار داد و
نماز را مايه دورشدن شما از تکبر قرار داد و زکات را بخاطر پاکيزگی جان و
روان و افزايش روزی واجب کرد.
با پرداخت زکات از ثروت کسی کم نشده، همانطور که با
خودداری از پرداخت آن ثروت کسی زياد نشده است.
کسی که به اندازه يک قيراط از زکات واجب را نپردازد ، به دين يهود يا نصاری مرده.
کسی که به وزن يک قيراط از زکات واجب را نپردازد مومن و
مسلمان نيست و مصداق فرموده خداست (که بنده بعد از مرگ می گويد:) خدايا مرا
برگردان تا بعدها کار شايسته انجام دهم.
مقصود از ماعون (در قرآن) زکات واجب است، بازدارنده زکات
همانند رباخوار است، کسی که زکات مالش را نپردازد مسلمان نيست.
کسی که از پرداخت زکات خودداری
کند هنگام مرگ تقاضای برگشت به دنيا خواهد کرد و او مصداق فرموده خداست که :
خدايا مرا به دنيا برگردان شايد بعدها کار شايسته انجام دهم. (يعنی زکات
بپردازم).
هنگامی که از پرداخت زکات خودداری شود، زمين برکاتش را باز خواهد داشت.
هنگامی که زکات پرداخت نشود فقر و نياز بروز خواهد کرد.
خداوند بواسطه نمازگزاران شيعه بلا را از شيعيانی که نماز
نمیخوانند دفع میکند، و اگر همه نماز را ترک کنند هلاک خواهند شد. و
خداوند بخاطر زکات پردازان شيعه بلا را از کسانی که زکات نمیدهند دفع
میکند و اگر همه زکات را ترک کنند نابود خواهند شد.
نماز هشت گروه پذيرفته نمیشود، يکی از آنان کسانیاند که
از پرداخت زکات خودداری میکنند.
وقتی که قائم آل محمد(عج) قيام کند مانعالزکات (کسی که
اهل پرداخت زکات نيست) را گرفته گردنش را میزند.
بندهای که از پرداخت مقداری از زکات واجب خودداری کند
خداوند روز قيامت آن مال را بصورت اژدهايی از آتش قرار میدهد که در گردن
آن شخص پيچيده و گوشت او را میدرد، تا اينکه از حسابرسی آزاد گردد و آن
فرموده پروردگار (در قرآن) است که فرمود: آنچه را بخل ورزيدند، روز قيامت
طوق گردنشان خواهد شد. (يعنی آنچه از زکات ندادند.)
زكات قرار داده شده تا آزمايش ثروتمندان و كمك به فقرا
باشد، اگر مردم زكات اموال خود را بپردازند هيچ مسلمان نيازمندي باقي
نميماند و با آنچه كه خدا واجب كرده بينياز ميگردد و مردم فقير و محتاج و
نيازمند و گرسنه و برهنه نميشوند مگر بواسطه گناهان ثروتمندان. شايسته
است كه خداوند رحمت خود را از كساني كه حق خدا را در ثروت خود ادا نكنند
باز دارد.
دزدان سه نوعاند: مانعين زكات، كساني كه مهريه زنان را
حلال ميشمارند (و نميدهند)، و كسي كه قرض ميكند ولي قصد پرداخت ندارد.
رسول خدا(ص) بر نه چيز زكات قرار داد: گندم، جو، خرما،
كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو، و گوسفند و غير از اينها را بخشيد.
از امام صادق(ع) سؤال كردم چه كسي شايسته است كه زكات بگيرد؟ امام
صادق(ع) فرمود:
به خدا قسم، زكات براي آنان است كه در كتاب او (قرآن)
نامشان بيان شده است: فقرا، بيچارگان، جمعآورندگان آن، كساني كه با گرفتن
زكات قلبهايشان نسبت به اسلام نرم ميشود، در (آزادي) بندگان، بدهكاران،
راه خدا و كسي كه در راه مانده است. اينها تكليف واجب از سوي پروردگار است.
به امام صادق(ع) گفتم: به خانواده مسلمانان از زكات
ميپردازم براي آنان از زكات لباس و غذا ميخرم و چنين ميپندارم كه اين
براي آنان خير و مصلحت است.
امام صادق(ع) فرمود: مانعي ندارد.
صدقه (زكات) براي ثروتمند و كسي كه عاقل و تندرست است و
كسي كه شغل و حرفهاي دارد حلال نيست. گفتم: معناي اين حرف چيست؟ فرمود :
روا نيست كه صدقه و زكات بگيرد در حالي كه ميتواند از آن استفاده نكند.
به پنج گروه زكات پرداخت نميشود: فرزند، پدر و مادر، همسر
و بنده (كنيز و غلام) چون انسان مجبور است به آنان نفقه بدهد. (چون آنان
واجبالنفقهاند).
زكات فطره بر هر مسلماني واجب است، كسي كه آنرا نپردازد
بيم آن ميرود كه فوت شود. پرسيدند فوت چيست؟ فرمود: مرگ.
كسي كه زكات فطره
را بپردازد، خداوند كمبود زكات واجب او را تكميل ميكند.
منظور زكات فطره است چون همه مردم ثروت ندارند (تا زكات سال بر آنان
واجب شود) و اما زكات فطره بر فقير و ثروتمند و كوچك و بزرگ واجب
است.
تكميل روزه به پرداخت زكات فطره است، همانطور كه صلوات و
درود بر پيامبر (در تشهد) تكميل نماز است، زيرا كسي كه روزه بگيرد ولي
عمداً زكات را نپردازد روزهاي براي او نيست. (يعني روزهاش پذيرفته
نميشود).
به هر يك از اعضاي تو زكاتي واجب براي خدا در عهده توست،
بلكه بر هر مويي بلكه بر هر نگاهي (زكاتي بر عهده داري) زكات چشم نگاه با
عبرت و چشمپوشي از شهادت و امثال آن است، و زكات گوش، گوشكردن به علم و
حكمت و قرآن است.
جستجو
پربازديدترين مطالب
پيوندها
- پرچم سرخ یا حسین
- مختارنامه ای ها
- پایگاه جامع عاشورا
- ایران و جهان چند قطبی
- ایران ارتوپد
- دریای خزر
- داستان برای کودکان و نوجوانان
- تغذیه سالم و درست
- هیئت انصارالحسین (ع) شهدای آذریهای تنکابن
- هیئت انصار الحسین
- بزرگترین وبلاگ اشعار مذهبی
- بچه های شیعه
- سایت مسجد جمکران
- پایگاه اطلاع رسانی تعزیه ایران
- تجربه های آموزشی قرآنی
- دار الایتام امام هادی (ع)
- آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
- کوچکترین مرد کربلا
- پایگاه مقاومت شهدای پسکلایه کوچک
- شجره طیبه صالحین
- فروشگاه اسلام مارکت
- آموزش مداحی امیرپور خادم العباس
- شیعه نیوز
- شیعه لیدرس
- هاست رایگان
- پوسترهای مذهبی
- مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)
- دختران آفتاب
- سایت آیت الله سیستانی
- مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن
- تو فقط لیلی باش
- طرح عفاف و ترویج حجاب
- حسینیه نوحه
- طراحی سایت
- ریاحین
- سبک زندگی اسلامی
- کتابخانه احادیث شیعه
- اسلام کوئست
- مسجد الزهرا
- عقیق